Interview met trainee Daniëlle Bethlehem 

18 augustus 2020

Op 2 september 2019 startte het ROKT-traineeship. Vier trainees civiele techniek doen in twee jaar werkervaring op bij verschillende organisaties in de weg- en waterbouw: Rijkswaterstaat Oost-Nederland, provincie Overijssel, KWS en Traffic Service Nederland. Een uniek programma, voor zowel de trainees als de deelnemende organisatie! We vroegen trainee Daniëlle Bethlehem naar haar ervaringen tot nu toe.

Hoe zagen jouw traineeships er tot nu uit?

Ik begon bij de provincie Overijssel. Hier deed ik onderzoek voor de Eenheid Wegen en Kanalen, team Vaarwegbeheer en Installaties. Ik onderzocht de mogelijkheden voor vernieuwingen bij bruggen en sluizen. Bijvoorbeeld hoe we in de toekomst willen bedienen, welke tijdstippen willen we gaan hanteren? Als we hier iets in willen veranderen komt daar veel bij kijken zoals de verkeersstromen en omgevingsonderzoek. Je moet weten wat de ervaringen zijn van de bedienaars en de gebruikers. Ik nam ook altijd het component veiligheid mee. Ook onderzocht ik de mogelijkheid om meer op afstand te bedienen. De provincie heeft al een aantal op afstand bedienbare bruggen. Hoe zou dit verder uitgerold kunnen worden? Daar komen zaken als human factors, afleidingsfactoren, werkdruk, inrichting van bediencentrales en panelen bij kijken. Ik heb me echt verdiept in wat we doen als het gaat om bruggen en sluizen. Ik ben op sleeptouw genomen en heb ontzettend veel geleerd. Het mooie van deze opdracht was dat het onderzoek voorbereiding was voor een plan welke ingediend zou worden bij de Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten. Ik heb de aanloop van dit plan grotendeels kunnen uitvoeren en daarmee heb ik een goed beeld van de organisatie gekregen. Dit was een perfecte manier om op een laagdrempelige manier in aanraking te komen met de civiele sector.

Daarna ging ik bij KWS aan de slag met mijn tweede trainee periode. In mijn eerste vier dagen bij KWS maakt ik op kantoor het staartje van een aanbesteding mee. Het was heel druk en er hing een bijzondere sfeer: iedereen werkte keihard toe naar die belangrijke deadline. Daarna volgde een bijzondere wending want na mijn wintersport brak het corona-tijdperk aan. Net zoals iedereen heb ik me aangepast naar de omstandigheden en werkte ik thuis. Het leren kennen van de organisatie had ik me natuurlijk anders voorgesteld. 

Ik werd gekoppeld aan de KAM-coördinator. KAM staat voor Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu. Ik help voornamelijk met acties m.b.t. de veiligheidsladder. Dat gaat om bewustwording, menselijke zaken. Als we willen klimmen op de ladder moet er acties worden uitgevoerd. Gelukkig lag er al een plan om dit naar een hoger level te tillen. Ik kon aan de slag met de planning om deze acties uit te voeren, ook met het oog op de huidige situatie.

Ook werk ik mee aan vooronderzoeken voor aanbestedingen. Vaak is er ruim van tevoren bekend dat er grotere projecten gaan lopen. Bijvoorbeeld de aanleg van een grote provinciale weg. Om KWS voor te bereiden om zich in te schrijven met een aanbieding wordt er onderzoek gedaan naar de scope, de planning, de omgeving. Je kunt bekijken welke onderzoeken er nodig zullen zijn. Denk aan bodemonderzoek, archeologisch onderzoek en onderzoek naar conventionele explosieven. Waar kunnen we als aannemer van tevoren allemaal rekening mee houden en waar kunnen we op inspelen? Zonder dat we de specifieke vraag al weten.

Wat deed je voor het ROKT-traineeship?

Ik kwam eigenlijk net uit mijn studie gerold. Ik heb de opleiding Forensisch Onderzoek gevolgd waarbij ik mij richtte op veiligheidskunde en de technische kant. Toen ik dit had afgerond, wist ik niet wat ik wilde doen. Toen kwam het ROK-traineeship op mijn pad. Ik sloeg aan op het traineeship bij de provincie omdat ik ervaring had met overheidsorganisaties en graag iets met techniek wilde gaan doen.

Wat heeft je geïnspireerd om deze stap te zetten?

Ik zag mogelijkheden en stimulatie om mezelf te ontwikkelen. Ik zit nu nog nergens aan vast. Natuurlijk heeft het traineeship voor- en nadelen. Soms voelt het alsof je niet helemaal part of the team bent. Maar goed, je kiest er zelf voor om even te ‘jobhoppen’.

Wat is mijn oordeel tot nu toe? Ik weet nog niet precies welke kant ik na het ROKT-traineeship op wil. Ik krijg volop de ruimte om dit te onderzoeken. Ik ben nu nog lekker bezig met van alles en het is een zoektocht waar ik nog niet mee wil stoppen! Mijn volgende traineeperiode zal bij Traffic Service Nederland (TSned zijn om vervolgens met Rijkswaterstaat af te ronden.

Wat is je het meest opgevallen in je eerste twee opdrachten?

Heel logisch natuurlijk maar de organisaties verschillen echt heel erg. Of je een uitvoerende of een beleidsmatige organisatie bent: je staat met elkaar voor een ander doel. Wat uiteindelijk best wel sfeer, werk en cultuur bepalend is.

Danielle Bethlehem