Interview met trainee Morrison van der Linden

10 oktober 2019

Op 2 september is het ROKT-traineeship begonnen. Vier trainees civiele techniek doen in twee jaar werkervaring op bij verschillende organisaties in de weg- en waterbouw: Rijkswaterstaat Oost-Nederland, provincie Overijssel, KWS en Traffic Service Nederland. Een unieke manier om invulling te geven aan de grote vraag naar gekwalificeerd technisch personeel.

We vroegen trainee Morrison van der Linden naar zijn eerste ervaringen.

Wat was jouw motivatie om aan dit traineeship civiele techniek mee te doen?

Dit traineeship civiele techniek kwam voorbij op een moment dat ik net op zoek was naar een honkvaster beroep. Ik werkte hiervoor als archeoloog door heel Nederland en Vlaams België en daarvoor ben je vaak lang van huis. Dat is leuk, maar legt ook een zwaar beslag op je leven. In dat werk kwam ik vaak in aanraking met aannemers en bouwplaatsen, wanneer onderzocht moest worden of er bij de aanleg van gebouwen of wegen geen archeologische plaatsen verstoord zouden worden. Die plekken spraken me altijd aan, vanwege de omvang, de logistiek en de enorme complexiteit ervan. Dit traineeship is voor mij ideale gelegenheid om het beroep breder te verkennen.

Wat hebben jullie in de eerste weken van het traineeship gedaan?

De eerste drie weken hebben we met de vier trainees een introductie gehad bij de provincie Overijssel. We zijn bij alle deelnemende organisaties op bezoek geweest, hebben projecten bezocht en zijn bezig met het formuleren van een gezamenlijke opdracht die meerwaarde levert voor de organiserende partijen. Inmiddels zijn we alle vier apart begonnen bij onze eerste organisatie, waar we een half jaar lang een opdracht uitvoeren. Voor mij is dat Traffic Service Nederland. Natuurlijk is het wel even wennen met al die nieuwe materie en terminologie, dus ik zet een tandje bij om het allemaal bij te benen. En dat gaat prima! Ondertussen houd ik contact met de andere trainees via onze Whatsapp groep. Zo steunen en inspireren we elkaar.

Wat ga je doen bij Traffic Service Nederland en wat is je eerste indruk?

We zitten nu in de oriënterende fase en zijn begonnen met een opdracht waarbij ik HR help met een introducerende presentatie per afdeling van het bedrijf. Deze kan getoond worden aan nieuw personeel of tijdens gastcolleges. Zo krijg ik een brede kijk in de organisatie en kan ik tegelijkertijd meedenken over de manier waarop ze mensen willen aantrekken. Het tekort aan technisch personeel in de civiele techniek blijkt nog groter te zijn dan ik dacht, zowel bij de (semi-)overheid als op de markt. De vergrijzing slaat toe: binnen een paar jaar gaat een grote lading technici met een schat aan ervaring met pensioen. We moeten dus ook mensen van buitenaf binnenhalen en daar kan ik als relatieve buitenstaander een frisse blik op werpen.

Traffic Service Nederland is met acht vestigingen door heel Nederland een bedrijf van omvang op het gebied van tijdelijke (en permanente) verkeersmaatregelen. Het is een leuk bedrijf met informele en gezellige sfeer onder de werknemers. Gedurende het traineeship zal ik me vooral op het hoofdkantoor in Oss en de vestiging in Lieren bevinden. Het eerste wat mij opviel is dat er veel meer komt kijken bij veilige doorstroming van het verkeer dan wat borden, kegels en hekken plaatsen. Verkeersveiligheid is een vak apart en onderhevig aan een hoop regels en voorschriften. Dat lijkt in het begin misschien droog en saai maar geen één situatie is hetzelfde en daar zit ‘m juist de uitdaging.

Wat voor overkoepelende opdracht voeren jullie gezamenlijk uit?

We steken onze opdracht in op duurzame innovatie in weg en waterbouw. In vergelijking met andere sectoren worden duurzame innovaties in de civiele techniek niet zo makkelijk gerealiseerd. In de energie- en de automotive sector gaat dat bijvoorbeeld veel sneller. Waar ligt dat nou aan? We maken nu een inventarisatie van de duurzame innovaties die bij onze vier partijen zijn gerealiseerd en wat de gezamenlijke succes- en faalfactoren zijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat hier een advies of een plan uitkomt waarmee de organisaties verder kunnen, het liefst samen natuurlijk.

Wat is het gaafste dat je tot nu toe hebt gezien?

Hoeveel er eigenlijk al gebeurt op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Denk aan Rijkswaterstaat die drones gebruikt om verkeersknooppunten te monitoren, maar ook dingen waar ik zelf echt niet zo snel aan zou denken. Denk aan bamboe verkeersborden of asfalt dat bijna voor 100 procent recyclebaar is. Dat wist ik echt niet, dat die dingen bestonden. Je rijdt er elke dag over naar je werk, maar je denkt er niet over na dat er mensen zijn die dag in dag uit proberen de dingen beter te maken. Met de huidige stikstofproblematiek worden deze onderwerpen natuurlijk wel steeds zichtbaarder.

Wat heb je in de organisaties van je traineeship al aan innovatieve of duurzame zaken gezien?

Het valt me op dat er buiten het werkveld niet veel over gesproken wordt, maar dat mensen het als vanzelfsprekend zien. Iedereen wil vooruit. Traffic Service Nederland gebruikt bijvoorbeeld al big data om de doorstroming te verbeteren en het verkeer veiliger te maken. Zodat het iedereen ten goede komt.  

Zie je voor jezelf daarin een rol met dit traineeship?

Ik ben mezelf nu nog heel breed aan het oriënteren, om te bepalen welke kant ik op wil, maar ik vind het inderdaad leuk om over deze zaken na te denken. Hoe je dit soort dingen groter kan maken. Het is heel belangrijk dat het gebeurt, dus daar wil ik me zeker voor inzetten.

Morrison van der Linden